Home » » Coretan Guru Disiplin

Coretan Guru Disiplin


Di awal saya diarahkan oleh pihak sekolah utk menggalas t/jawab sebagai (Guru Disiplin Sekolah) GDS merasa sedikit terbeban dengan tugas berat itu.

Sebagai GDS saya dihantar kursus oleh pihak sekolah. Selepas kursus saya telah dapat gambaran tentang tugas.

Dalam tahun pertama dan kedua banyak kes yg melibatkan pihak polis. Rasa tekanan pun ada. Tetapi cuba cari kelemahan saya dari segi prosedur dan tindakan. Alhamdulillah, boleh cuba atasinya dengan bantuan pentadbiran dan rakan2 yg lain.

Nasihat saya.

1) carilah mentor untuk belajar ttg selok belok disiplin.
2) cuba berhubung secara baik dgn rakan2 sekeliling.
3) ikut prosedur dlm setiap tindakan.
4) sesekali cubalah mendekati murid yg melakukan kesalahan jgn wujudkn perasaan benci pd mereka.
5) kita bukan mencari salah tetapi membetulkan kesilapan mereka.
6) cuba pelajari teknik meneroka, teknik membimbing dan teknik motivasi.
7) cuba elakkan bawa rotan secara kerap.
8) sebelum merotan tanya murid tersebut ttg kesilapannya
9) sesekali bergaul dgn rakan2 tnya ttg masalah murid, jgn tunggu dilaporkan sahaja.

Mudah-mudahan kita jadi GDS yg disayangi. InsyaAllah kita akan jd GDS terbaik.

0 comments:

Post a Comment

Subscribe Me

Subscribe via RSS Feed If you enjoyed this article just click here, or subscribe to receive more great content just like it.

Comment